“🔧 Iskari-ryhmä”

Adventure-pyörän iskunvaimennuksen säätökoulutus

Tervetuloa mukaan täysin uuteen “Iskari-ryhmä” -konseptiin, jossa yhdistyvät ajo, tekninen oppi ja henkilökohtainen säätö!

Lähdemme liikkeelle omilla pyörillä maks. 10 osallistujan porukalla - mukana on MADin kokenut reittivetäjä sekä iskareihin erikoistunut Timo Mäki (TTM Factory).

⏱ Aikataulu - Lähtö starttikentältä:

  • Pe 15.08.2025

    Lähtö 1: klo 08:30-12:00 (Vetäjinä: Janne Loitomeri & Timo Mäki)

    Lähtö 2: klo 15:00-18:30 (Vetäjinä: Janne Loitomeri & Timo Mäki)

  • La 16.08.2025

    Lähtö: klo 08:30-12:00 (Vetäjinä: Dani Amosov & Timo Mäki)

Ajamme porukalla pieniä seikkailuteitä pitkin Haaralankankaan ajoharjoittelualueelle, jonka jälkeen edetään seuraavasti:

1. Teoria (n. 15–30 min)

  • Miksi säädetään – ajettavuus, turvallisuus, mukavuus, lajinomaisuus

  • Peruskäsitteet – jouset, esijännitys, painuma (staattinen/dynaaminen), puristus- ja paluuvaimennus

  • Balanssi – etu- ja takapään korkeuserojen vaikutus

  • Demo yhdellä pyörällä – näytetään säädön muutos käsin painamalla ja vertaamalla

2. Race sag -mittaus (n. 30 min)

  • Paritehtävä – kuljettajat mittaavat toistensa pyörät (staattinen ja dynaaminen painuma)

  • Vertailu suosituksiin – keskustellaan tarvittavista säädöistä

  • Kirjaus – jokainen merkitsee painumat ja alkuarvot

3. Testiosuudet (1 h 40 min yhteensä)

Ryhmä jaetaan kahtia:

A) Pattinen testipätkä

Tavoite: tunnistaa puristus- ja paluuvaimennuksen vaikutus– Säädetään yksi parametri kerrallaan– Ajetaan sama pätkä heti uudestaan, jotta ero tuntuu selvästi

B) Mutkitteleva tekninen pätkä

Tavoite: tunnistaa balanssin ja etupään geometrian vaikutus– Säädetään esijännitystä tai keulaputkien korkeutta– Verrataan heti saman pätkän tuntemusta

4. Kierto (n. 50 min / ryhmä)

  • Puolet aloittaa pattisella, puolet teknisellä

  • Ajetaan säätökierroksia käytössä olevan ajan puitteissa

  • Jokaisella pysähdyksellä lyhyt keskustelu kuljettajan fiiliksistä / säätömuutokset

  • Tavoitteena löytää oma optimaalinen säätö

5. Yhteenveto ja palaute (20 min)

  • Ryhmäkeskustelu: mitä huomattiin ja mikä toi suurimman eron

  • Ohjeet omatoimiseen jatkosäätöön

Huom! Pyörässäsi olisi hyvä olla säädettävä jousitus (etu- tai takapää tai molemmat), mutta mukaan voi tulla vaikka ei olisikaan - opit ovat silti hyödyllisiä. Parasta on se, että pääset välittömästi testaamaan jousituksen vaikutusta ajoosi!