
“🔧 Iskari-ryhmä”
Adventure-pyörän iskunvaimennuksen säätökoulutus
Tervetuloa mukaan täysin uuteen “Iskari-ryhmä” -konseptiin, jossa yhdistyvät ajo, tekninen oppi ja henkilökohtainen säätö!
Lähdemme liikkeelle omilla pyörillä maks. 10 osallistujan porukalla - mukana on MADin kokenut reittivetäjä sekä iskareihin erikoistunut Timo Mäki (TTM Factory).
⏱ Aikataulu - Lähtö starttikentältä:
Pe 15.08.2025
Lähtö 1: klo 08:30-12:00 (Vetäjinä: Janne Loitomeri & Timo Mäki)
Lähtö 2: klo 15:00-18:30 (Vetäjinä: Janne Loitomeri & Timo Mäki)
La 16.08.2025
Lähtö: klo 08:30-12:00 (Vetäjinä: Dani Amosov & Timo Mäki)
Ajamme porukalla pieniä seikkailuteitä pitkin Haaralankankaan ajoharjoittelualueelle, jonka jälkeen edetään seuraavasti:
1. Teoria (n. 15–30 min)
Miksi säädetään – ajettavuus, turvallisuus, mukavuus, lajinomaisuus
Peruskäsitteet – jouset, esijännitys, painuma (staattinen/dynaaminen), puristus- ja paluuvaimennus
Balanssi – etu- ja takapään korkeuserojen vaikutus
Demo yhdellä pyörällä – näytetään säädön muutos käsin painamalla ja vertaamalla
2. Race sag -mittaus (n. 30 min)
Paritehtävä – kuljettajat mittaavat toistensa pyörät (staattinen ja dynaaminen painuma)
Vertailu suosituksiin – keskustellaan tarvittavista säädöistä
Kirjaus – jokainen merkitsee painumat ja alkuarvot
3. Testiosuudet (1 h 40 min yhteensä)
Ryhmä jaetaan kahtia:
A) Pattinen testipätkä
Tavoite: tunnistaa puristus- ja paluuvaimennuksen vaikutus– Säädetään yksi parametri kerrallaan– Ajetaan sama pätkä heti uudestaan, jotta ero tuntuu selvästi
B) Mutkitteleva tekninen pätkä
Tavoite: tunnistaa balanssin ja etupään geometrian vaikutus– Säädetään esijännitystä tai keulaputkien korkeutta– Verrataan heti saman pätkän tuntemusta
4. Kierto (n. 50 min / ryhmä)
Puolet aloittaa pattisella, puolet teknisellä
Ajetaan säätökierroksia käytössä olevan ajan puitteissa
Jokaisella pysähdyksellä lyhyt keskustelu kuljettajan fiiliksistä / säätömuutokset
Tavoitteena löytää oma optimaalinen säätö
5. Yhteenveto ja palaute (20 min)
Ryhmäkeskustelu: mitä huomattiin ja mikä toi suurimman eron
Ohjeet omatoimiseen jatkosäätöön
Huom! Pyörässäsi olisi hyvä olla säädettävä jousitus (etu- tai takapää tai molemmat), mutta mukaan voi tulla vaikka ei olisikaan - opit ovat silti hyödyllisiä. Parasta on se, että pääset välittömästi testaamaan jousituksen vaikutusta ajoosi!